Gronden. Wat is dat? - Stap uit je keurslijf

maart 28

0 comments

Gronden. Wat is dat?

By Margreet

maart 28, 2019


[et_pb_section fb_built=”1″ fullwidth=”on” _builder_version=”3.0.106″][et_pb_fullwidth_image src=”https://stapuitjekeurslijf.nl/wp-content/uploads/2017/08/Headerbeeld-zonder-interieur.jpg” _builder_version=”3.0.106″][/et_pb_fullwidth_image][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_row _builder_version=”3.0.47″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_text _builder_version=”3.21.1″]

Met je beide benen op de grond kun je de hele wereld aan.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.19.18″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.19.18″][et_pb_image src=”https://stapuitjekeurslijf.nl/wp-content/uploads/2019/02/pexels-photo-klein-2-bij-gronden.jpeg” _builder_version=”3.19.18″][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=”3.21.1″]
Met gronden of aarden wordt bedoeld dat je met je op je eigen voeten staat. Dat je in het hier en nu bent. Dat je aanwezig bent in je lichaam. Je bent je bewust van jezelf en je omgeving. Je weet wie je bent en wat je wilt.

 

Zweven.

Wanneer je gegrond bent leef je niet in illusies, ben je niet aan het dagdromen. Zweven je gedachten niet weg.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.19.18″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.19.18″][et_pb_image src=”https://stapuitjekeurslijf.nl/wp-content/uploads/2019/02/pexels-photo-klein-3-bij-gronden.jpeg” _builder_version=”3.19.18″][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=”3.21.1″]

 

Als kind kreeg ik geregeld te horen: “Kom met je beide benen op de grond.” of “ Aarde aan Margreet”. Als kind was ik niet zo gelukkig en dat dagdromen was een manier om even te ontsnappen.
Dat wegzweven en dromen is mooi voor even, maar wanneer je doorlopend in een illusie leeft, is de kans, dat je een keer hard naar beneden valt, wel erg groot. Dat weet ik uit ervaring.

 

Gronding heb je nodig.
Wanneer je gegrond bent kun je nadenken, beslissingen nemen en de dingen overzien.

Gronding heb je dus nodig om je eigen leven vorm te geven. Heb je nodig om de regie over jouw leven in je eigen handen te houden.
Gronding heb je nodig om jouw grenzen te kennen en om grenzen te stellen.
Gronding heb je ook nodig om wat jij wilt kenbaar te maken aan anderen en om dat wat je wilt te kunnen bereiken.
Gronding heb je nodig om uit je keurslijf te stappen.
Spiritualiteit zonder gronding is als luchtfietsen, is gezweef. Alleen wanneer je gegrond bent kun je je intuïtie ontwikkelen. Kun je contact maken met je essentie. Alleen dan kun je je persoonlijk ontwikkelen en groeien.

 

Ben jij gegrond?

Dat klinkt allemaal wel mooi en belangrijk maar hoe weet je nu of je wel of niet gegrond bent en hoe kun je je gronding verbeteren?

Of je gegrond bent kun je merken aan hoe je denkt.
Zijn je gedachten warrig, ben je aan het dagdromen, mis je het overzicht, laat je je omgeving bepalen wat je doet en hoe jij je voelt dan is de kans groot dat je onvoldoende gegrond bent.

Fysiek kun je kijken of je je aandacht wel naar je voeten kunt brengen. Kun je voelen hoe je voeten op de grond staan, kun je voelen of ze warm of koud zijn, kun je iedere teen afzonderlijk waarnemen? Heb je daar moeite mee, dan is je gronding waarschijnlijk niet optimaal.

Wanneer je het gevoel hebt dat je makkelijk, fysiek en of mentaal, opzij te zetten of te duwen bent, is je gronding niet erg stevig.

Heb je ervaring met het voelen van energie in je lichaam, dan kun je kijken of er een energiestroom van beneden naar boven door je lichaam loopt en omgekeerd. Ook kun je kijken of deze bij je voeten doorloopt in de aarde en boven je hoofd doorloopt in de kosmos. Wanneer je voelt dat er een uitwisseling van energie met de aarde is, ben je gegrond.

 

Plezierig?

Het belang van gronding zal duidelijk zijn. Denk niet dat je geen plezier meer hebt als je gegrond bent dat je dan alleen nog maar serieus kunt zijn. Het tegendeel is waar. Juist plezier en genieten verveelvoudigen als je gegrond bent!

 

Hieronder een aantal tips om je gronding te verbeteren.

Maar voordat ik je de tips geef, wil ik iets uitleggen over de invloed van angst en pijn op je gronding.

Een klein beetje angst of pijn kunnen je gronding verbeteren, omdat ze je alerter maken, je in het hier en nu brengen.
Veel pijn of angst, angst voor pijn, of angst voor angst halen je meestal van je gronding af.
Ergens van schrikken kan zowel je gronding verbeteren omdat het je bijvoorbeeld uit het dagdromen haalt en in het hier en nu brengt, of je juist helemaal van je gronding afhalen.

Mocht je merken dat er een tip bij is die niet werkt, die jou van je gronding afhaalt, kijk dan of angst of pijn daar de oorzaak van is. Kies dan voor een andere tip, die je wel helpt met gronden.

 

En dan nu de tips:

Tip 1

Ga bewust met je aandacht naar je voeten. Voel ze met je gedachten helemaal. Als dat lastig is, raak ze dan liefdevol aan en breng je aandacht er naar toe.


Tip 2
Loop op blote voeten, liefst buiten.
Voel de grond onder je voeten.
Voel hoe je staat en loopt en houd je aandacht bij je voeten.
Voel bij het lopen welk deel van je voet het eerst de grond raakt, voel hoe dat verandert als je je stap afmaakt.
Voel het verschil tussen langzaam lopen en rennen.

 

Tip 3
Wissel koud en warm af in een voetbad of onder de douche en voel je voeten. Beweeg iedere teen afzonderlijk. Oefening baart kunst.

 

Tip 4
Sper je ogen wagenwijd open en kijk een kort moment heel intensief. Dit werkt vooral als je merkt dat je van je gronding af bent.

 

Tip 5
Zorg voor ontspanning. Hoe meer je ontspant hoe beter de doorstroming en hoe beter je gronding.
Bv. door de volgende ontspannende ademhalingsoefening:
Span bij je uitademing zachtjes je buikspieren steeds verder aan, om de lucht uit je longen te persen.
Laat bij de inademing je buik spontaan naar voren komen (of omhoog als je ligt), zodat je longen gevuld worden.
De uitademing is actief. De inademing volgt automatisch.
Leg je handen op je buik om dit te voelen.

Wil je nog verder ontspannen:
Span dan telkens op de uitademing een lichaamsdeel krachtig aan terwijl je je buikspieren gebruikt om de lucht uit je longen te persen.
Laat al je spieren op de inademing weer ontspannen.
Loop je hele lichaam langs.

 

Tip 6
Let op je houding bij staan en zitten.

Goed staan:

Je voeten staan iets uit elkaar zodat je knieën en je enkels onder je heupgewricht staan.
Je tenen wijzen iets naar buiten.
Je knieën zijn heel licht gebogen zodat je stevigheid voelt, maar ze niet op slot staan.
Je staat op beide benen. De druk op de grond voelt voor beiden voeten hetzelfde. Je gewicht rust tegen je voorvoeten aan. Het kan zijn dat je in het begin het gevoel hebt dat je voorover valt.
Je rug is recht, zeker niet te hol. Je strekt je rug door de punten van je oren naar boven te brengen alsof er naar boven toe aan getrokken wordt. Dan staat je hoofd recht op je wervelkolom, kijk je recht vooruit en je borstbeen komt automatisch iets naar voren.
Je schouders zijn laag en je armen hangen ontspannen naast je lichaam.

Goed zitten:

Je zit op je zitknobbels. Dat gaat makkelijker wanneer je voor op je stoel gaat zitten.Er is iets ruimte tussen je knieën.
Je hielen sluiten licht tegen elkaar aan. Je tenen wijzen iets naar buiten. Je voelt dan direct dat je rug zich strekt en je rechtop gaat zitten.
Je kunt het effect nog beter voelen wanneer je je tenen nog verder naar buiten draait, met je hielen tegen elkaar en je knieën dicht bij elkaar.
Ook zittend geldt:
Je rug is recht, zeker niet te hol. Je strekt je rug door de punten van je oren naar boven te brengen alsof er naar boven toe aan getrokken wordt. Dan staat je hoofd recht op je wervelkolom, kijk je recht vooruit en je borstbeen komt automatisch iets naar voren.
Je schouders zijn laag en je armen hangen ontspannen naast je lichaam.

 

 Tip 7
Ben je goed in visualiseren, maak daar dan gebruik van.

Visualiseer de energiestromen in je lichaam. Visualiseer ook de uitwisseling van energie met de aarde en de kosmos.
Kijk welke kleur de energiestromen hebben en verander deze als je ze anders wilt hebben. Kijk naar de dikte van de stromen en pas deze als je wilt aan. Speel er mee!

Stel je voor dat je wortels uit je voeten de aarde in laat groeien en stel je voor dat deze wortels voeding opnemen uit de aarde.
Stel je voor dat jouw fysieke, mentale en emotionele afvalstoffen worden afgegeven aan de aarde, die dat afval omzet in kostbare energie.

 

Funtips:
Fysiek sporten is goed. Wandelen ook!

Dansen, vooral op oerritmes, is extreem grondend evenals vrijen.

Alles wat je met aarde kunt verzinnen is goed. In de tuin werken, zandkastelen bouwen, stenen stapelen, hotstone-massage.

Iedere prettige aanraking en massage, vooral van de voeten geeft gronding.

Valt het nog niet mee dat gronden en wil je het graag ervaren, kom dan naar de training

 

En dan nu de laatste tips van deze blog:

Zijn er tips die je aanspreken, probeer die dan eens minimaal een week. Wie weet raak je er wel aan verslaafd!

Delen van je voornemens en je ervaring maakt het extra krachtig. Gebruik daarvoor het commentaarveld onderaan deze blog.

Waardeer je deze tips, of heb je een vraag of een aanvulling, vul dan het commentaarveld onderaan deze blog in.

Ken je andere vrouwen waarvoor het waardevol is om hierover te lezen? Deel deze blog met hen!

Deel hem ook op Facebook, Twitter etc. zodat nog meer vrouwen kunnen profiteren.

 

Vreugdevolle, vrije groet,

Margreet van Bork

 

P.S. Heb je mijn e-book al gelezen?
Klik hier voor e-book

Taalfouten gevonden?
Klik hier

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Margreet

About the author

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Direct Your Visitors to a Clear Action at the Bottom of the Page

>

Powered by WishList Member - Membership Software

Stap uit je keurslijf

Stap uit je keurslijf

Bevrijd je van ongewenste eisen en plichten. Claim je bestaansrecht en leef jouw leven.

Lees mijn e-book met krachtige, makkelijk uit te voeren tips. Ga direct op weg naar vrijheid, vreugde en tijd voor jezelf.

You have Successfully Subscribed!