Wat is voor jou belangrijk in een tekst?

Wat er staat of hoe het er staat?

 

Dyslexie geeft een andere verwerking van taal in de hersenen waardoor de omzetting naar en van geschreven taal anders verloopt. Iemand met dyslexie ziet geen woorden verschijnen bij informatie of gedachten. Zij zullen veel eerder beelden zien, soms in combinatie van innerlijk gesproken tekst. Diegenen die beelden zien worden beelddenkers genoemd. De omzetting van beelden naar geschreven tekst is vaak traag en niet juist. Andersom is ook het omzetten van letters en woorden in, voor hen, begrijpelijke beelden niet makkelijk.
Beelddenkers hebben ook voordelen van hun andere manier van verwerking. In beelden denken is veel sneller dan in woorden denken. Beelddenkers kunnen een voorwerp aan alle kanten overzien door het in gedachten te draaien, zien als het ware in 3D. Creativiteit is een derde voordeel.

 

Taalfouten.

dyslexie-school-taalfouten

Helaas worden mensen met dyslexie afgestraft op hun andere taalverwerking. Zij krijgen daardoor geregeld onvoldoende mogelijkheden om hun talenten te ontwikkelen en in te zetten.

Onze ministers zijn het er over eens dat de beheersing van de Nederlandse taal steeds meer te wensen overlaat. Dat er meer aandacht in het onderwijs moet zijn voor taal en spelling. Dat er strenger op beoordeeld moet worden. Vanuit een oogpunt van taalbehoud is dat zeker juist. Maar het aantal officiële spellingswijzigingen en de verschillende toegestane spellingswijzen voor één en hetzelfde woord, maken dat moeilijk haalbaar. Inmiddels wordt er over gedacht om de sinds enige jaren verplichte taaltoets weer af te schaffen. Er zijn te veel leerlingen die de middelbare school verlaten zonder eindexamen of met een examen onder hun niveau. Onder hen zijn veel leerlingen met dyslexie, die daar onterecht voor worden afgestraft. Ook volgens onze ministers.

 

Ik heb dyslexie.

dyslexie-spelling- keurslijf

Voor mij heeft spelling al mijn hele leven een negatieve rol gespeeld. Door de dyslexie werden de veters van mijn keurslijf flink aangetrokken.

Als kind op de lagere school viel ik door de mand toen er meer van mij verwacht werd dat het ‘a-a-p – aap, noot, mies’ opzeggen. Dat kende ik letter voor letter uit mijn hoofd, maar ik begreep absoluut niet wat ik met die letters moest doen. Ik kon de letters niet herkennen en dat een rijtje letters een woord vormde, kon ik wel horen, maar niet ‘zien’. Leesblind noemden ze dat in die tijd.

Gelukkig voor mij was er aan de school waar ik zat een ‘juffie van Hees’ verbonden. Zij was, denk ik, een van de eersten in Nederland die schoolkinderen testte op dyslexie en hen begeleidde. Jarenlang heb ik van haar bijles gekregen om mij de Nederlandse taal eigen te maken. Zij had engelengeduld. Eén woord tien keer gedicteerd kon ik op 10 verschillende manieren spellen zonder enig verschil te zien. Gelukkig, voor mij, was het schoolsysteem met vakkenpakketten ingevoerd voor ik naar de middelbare school ging. Door een alternatieve route te kiezen met minder talen, heel hard werken en heel veel bijlessen heb ik mijn examen gehaald.

Mijn eerste tentamen, in mijn studie geologie, kreeg ik terug met een 5. Niet vanwege de kennis, maar vanwege de spelfouten! Extreem frustrerend omdat ik dacht, na mijn middelbare school eindexamen, niet meer beoordeeld te worden op spelling.

Ook nu krijg ik geregeld reacties op taalfouten in teksten die ik schrijf.

 

Hoe nu?

dyslexie-spelfouten-keursliljf-vrij

Ik ben niet de enige die fouten maakt. De kranten staan er bol van en uit eigen ervaring weet ik dat ook juridische stukken verre van foutloos zijn. Dat anderen fouten maken is natuurlijk geen excuus, maar maakt het voor mij wel makkelijker.

Ik laat mij niet beperken door mijn spelfouten.

Ik laat mijn teksten niet door een ander controleren. De spellingcheckers op de computer zijn natuurlijk een geweldige uitvinding, maar halen niet al mijn fouten eruit.

Ik heb de norm van foutloze spelling losgelaten. Ik voel me vrij om mijn blogteksten, mailteksten etc. met alle fouten, die er na vier verschillende spellingscheckers nog in zitten, gewoon te plaatsen.

 

Wat ik van jou vraag is om de inhoud te lezen van wat ik schrijf. Om te lezen wat er staat en om je niet te laten beïnvloeden door taalfouten.

dyslexie- geschreven woord

 

Laat jij je beïnvloeden door de zinsbouw en de spelling of stoort het jou niet?
Laat het weten in het commentaarveld hieronder.

 

Vreugdevolle, vrije groet,
Margreet

P.s. Heb je mijn e-book al gelezen?
Klik hier voor e-book

Powered by WishList Member - Membership Software

Stap uit je keurslijf

Stap uit je keurslijf

Bevrijd je van ongewenste eisen en plichten. Claim je bestaansrecht en leef jouw leven.

Lees mijn e-book met krachtige, makkelijk uit te voeren tips. Ga direct op weg naar vrijheid, vreugde en tijd voor jezelf.

You have Successfully Subscribed!