We worden overspoeld door tips. De ene nog mooier en beter dan de andere.

Ik was in een fanatieke periode bezig met verschillende trainingen en opleidingen tegelijk. Al de verschillende trainers en opleiders gaven tips die voornamelijk uit oefeningen bestonden. Dagelijks uit te voeren en liefst zo lang mogelijk. Al gauw kwam ik tijd te kort. Mijn ochtendprogramma van dagelijks uit te voeren tips kostte opgeteld bijna twee uur. Ik had mijn wekker al vroeger gezet, maar kwam nog steeds tijd te kort. Hoe goed al die oefeningen ook waren, het waren er simpelweg te veel. Of ik haalde er een paar niet of ik raffelde er een aantal af.

 

Dat was voor mij een moment van inzicht dat zelfs iets wat goed is, toch teveel kan zijn. Ik heb een paar oefeningen gehouden en de rest in de kast gestopt voor later. Af en toe pak ik het mapje waar die tips in staan en wissel er één om of probeer een nieuwe.

En dan nu mijn tips voor het gebruik van tips:
  • Probeer één, hooguit twee nieuwe tips tegelijk uit.
  • Tips waarbij een bepaalde gewoonte moet inslijpen hebben pas na een week of drie volhouden een kans van slagen. Start, als het kan, met hele korte momentjes, liefst over de dag verspreid. Dat werkt beter en efficiënter dan één lange periode.
  • Tips waarbij de oefentijd steeds langer wordt kunnen ook beter gestart worden met hele korte, goed vol te houden, momenten. Te lang ineens werkt meestal na enige tijd demotiverend. Zeker als je het een keer niet redt. Vaak wordt er aangegeven dat je de tijdsduur wel mag verlengen maar nooit meer verkorten. Dit is nog een reden om rustig te beginnen, anders valt er al snel weinig meer toe te voegen. Wanneer je te snel opbouwt weet je niet of je het ook volhoudt als je je een keer minder goed voelt of weinig tijd hebt.
  • Probeer te voorkomen dat je teveel hooi op je vork neemt.
  • Houd de tijd die je er aan kunt en wilt besteden in de gaten. Tips zijn bedoeld voor verbetering en als je door tijdsnood of te grote vermoeidheid in de knoei komt werken ze averechts.
  • Werkt een tip niet na een redelijke periode van proberen? Laat hem dan los. Er zijn zat anderen om te proberen.
  • Gebruik een nieuwe tip pas als een eerdere tip niet werkt of wanneer die geen extra tijd, inspanning en aandacht meer vraagt.
  • Heb je twee tips voor een gelijk doel? Wissel ze dan af.
  • Kies tips op verschillende gebieden. Bv. een tip over beter slapen en een tip over voeding.
  • Combineer tips. Bv. door in een groep buiten te wandelen combineer je een tip voor het ontmoeten van mensen met een tip voor meer bewegen en een tip voor meer buiten zijn.

In tegenstelling tot wat ik hierboven heb geschreven is het mijn tip om al deze tips wel allemaal tegelijk uit te proberen. Uitzonderingen bevestigen de regel!

Veel succes!

Heb je een eigen tip voor het gebruiken van tips? Laat het weten in het commentaarveld hieronder.

Ik ben ook benieuwd naar reacties op de tips die in mijn e-book staan. Ook die kun je hieronder plaatsen.

Heb je mijn e-book nog niet gelezen? Klik hier

Vreugdevolle, vrije groet,
Margreet

Powered by WishList Member - Membership Software

Stap uit je keurslijf

Stap uit je keurslijf

Bevrijd je van ongewenste eisen en plichten. Claim je bestaansrecht en leef jouw leven.

Lees mijn e-book met krachtige, makkelijk uit te voeren tips. Ga direct op weg naar vrijheid, vreugde en tijd voor jezelf.

You have Successfully Subscribed!