Zelfvertrouwen is een hoeksteen van ons bestaan.

Met weinig zelfvertrouwen is het leven een stuk lastiger.

Jarenlang miste ik zelfvertrouwen.

Ik had en heb nog steeds dyslexie en dacht als kind dat ik dom was. Ik was erg klein voor mijn leeftijd en voelde mij ook klein. Ik had een dikke bos krullen en werd daarmee op school gepest en dus dacht ik dat ik stom was.

Geen van alle dingen die bevorderlijk waren voor mijn zelfvertrouwen. Ondanks dat ik merkte dat ik de rest van de lesstof makkelijk aankon en dat iedereen wel iets heeft als te dik, te dun, sproeten etc., heeft het lang geduurd voor ik mijn zelfvertrouwen vond. Iedere tip hieronder heeft mij in een bepaalde periode geholpen. Inmiddels kom ik best dingen tegen waarvan ik kan twijfelen of ik ze wel kan en ook dingen waarvan ik weet dat ik ze niet kan, maar ze ondermijnen mijn zelfvertrouwen niet meer. Mijn uiterlijk, ook waar ik het best anders zou willen, ondermijnd mijn zelfvertrouwen niet meer. Zelfvertrouwen maakt mijn leven zoveel makkelijker.   Natuurlijk kom ik nog steeds wel eens in een situatie waarin ik mijn zelfvertrouwen even kwijt ben. Ik kwam het een paar weken terug tegen bij het gaan staan voor een camera om een bedrijfsfilmpje te maken voor deze website. Vroeger had ik er alles aan gedaan om daar onderuit te komen. Nu houd het mij niet tegen om het toch te doen. Ik heb genoeg zelfvertrouwen om het aan te gaan en ik weet dat het door het vaker te doen wel gaat lukken.  
7 Tips voor zelfvertrouwen

Hieronder heb ik 7 tips voor meer zelfvertrouwen op een rijtje gezet. Er zijn vast en zeker meer tips, maar van deze weet ik dat ze voor mij en anderen werken.

Stap 1
Beslissen.

Wees je bewust dat je meer zelfvertrouwen wilt hebben. Kies ervoor. Kies ervoor om daarin te investeren. Neem de tijd om deze blog te lezen en één of meer van de tips uit te voeren. Je bent het waard!

Stap 2
Je lichaamshouding.

Het kan in het begin een beetje onwennig  aanvoelen. Ga staan en plaats je voeten iets uit elkaar terwijl de tenen iets naar buiten wijzen. Zorg er voor dat je knieën net uit het slot staan, dus iets gebogen. Stel je voor dat er een touwtje aan je kruin zit en dat dat omhoog getrokken wordt. Of dat je een boek op je hoofd in balans moet houden. Houd je rug recht. Voel dat je het gewicht van je lichaam op je voeten licht tegen je voorvoeten aandrukt. In het begin kan het lijken dat je iets voorover helt. Kijk recht vooruit de wereld in. Zo straal je zelfvertrouwen uit.

Stap 3
Een lach op je gezicht.

Probeer maar eens met een lach op je gezicht aan iets vervelends te denken. Dat kost heel veel moeite. Een klein glimlachje is daar al genoeg voor. Als je lacht komt het voel-goed stofje vrij in je hersenen en dat is mooi, want opgewekte mensen zijn zelfverzekerder. Oefen je in glimlachen en lach uitbundig zo vaak als je kunt. Dit is één van de weinige keren dat ik tv kijken zal aanraden. Maar dan alleen iets komisch!

Stap 4
Word je bewust van  je denken.

Met een lach op je gezicht is het ook makkelijker om je denken te veranderen. Om te kijken hoe het met je denken is gesteld kun je de volgende oefening doen. Neem een elastiekje dat om je pols past of iets anders dat makkelijk van pols te wisselen is. Doe het om je rechter pols. Iedere keer dat je iets negatiefs denkt over je zelf doe je het om je andere pols. Je wisselt dus telkens. Doe dat een dag lang. Let op hoe vaak je op een dag vanwege negatieve gedachten als:  “Dat was dom van me, verdorie”, en erger, het elastiekje van pols wisselt. Heb er geen oordeel over anders kun je weer wisselen.

Stap 5
Is het waar?

Iedere keer dat je merkt dat je iets negatiefs denkt of bijna denkt weet je dat dat niet waar was. Je bent niet dom. Je hebt even iets niet zo handig aangepakt. Of bij “Ik doe het nooit goed”, kun je bedenken dat je nu iets niet goed gedaan hebt, maar dat geld absoluut niet voor alles dat je doet. Bij iedere negatieve gedachte bedenk je “Is dat waar?” en weet je dat het niet zo is.

Stap 6
Verander negatieve gedachten definitief in positieve.

Vanaf nu vervang je iedere negatieve gedachte door een positieve. In het begin bv. door “ Dat is niet waar, ik ben een kanjer!”.  Of als je denkt “Stommerd! ” vervang je het door “Dat was even niet zo handig.”.

Stap 7
Nee zeggen.

Zeg eens vaker een keer “nee!”. Spreek bijvoorbeeld met je gezin af dat je gaat oefenen met hele kleine dingen als het aangeven van het zout. Merk op dat je je sterker voelt als je nee durft te zeggen. De kracht die je voelt versterkt je zelfvertrouwen.   Zijn er tips die je aanspreken, probeer die dan eens een week. Het kost je geen extra tijd. Je hoeft geen ingewikkelde oefeningen te doen. Je hoeft de tip van je keuze alleen maar toe te passen.

Oefenen helpt

Je zult merken dat je wanneer je de tips opvolgt en blijft herhalen, je je na verloop van tijd zekerder van jezelf voelt, meer zelfvertrouwen hebt. Dat is een wezenlijke stap in het proces van uit je keurslijf stappen.

 

Waardeer je deze tips, of heb je een aanvulling of vragen? 

Geef het aan in het commentaarveld onder aan deze blog.

Delen van je ervaring maakt het extra krachtig. Gebruik ook daarvoor het  commentaarveld onder aan deze blog

Ken je andere vrouwen waarvoor het waardevol is om hierover te lezen? Deel deze blog met hen! Deel hem op Facebook, Twitter etc. zodat nog meer vrouwen kunnen profiteren en reageren.

Vreugdevolle, vrije groet,
Margreet

P.S. Heb je mijn e-book al gelezen? 

Powered by WishList Member - Membership Software

Stap uit je keurslijf

Stap uit je keurslijf

Bevrijd je van ongewenste eisen en plichten. Claim je bestaansrecht en leef jouw leven.

Lees mijn e-book met krachtige, makkelijk uit te voeren tips. Ga direct op weg naar vrijheid, vreugde en tijd voor jezelf.

You have Successfully Subscribed!